اخباروگزارشات کارگری 10 و11  آذر1393

 

اخباروگزارشات کارگری 10 آذر1393

 

- واحد سیده با سپردن  وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای ۵ روز به ‌مرخصی آمد

- پیام تسلیت کمیته هماهنگی به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده

- مشاور رئیس جمهور از کارگران ساختمانی عذرخواهی کند

- اعتصاب کارگران معادن البرز شرقی در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوقشان

- مطالبات حقوقی ۶۰ کارگر قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت۳۰ ماهه شد

- پرداخت قسطی «سنوات خدمت» کارگران کارخانه کیان‌تایر ۶۰ ماه طول می‌کشد

- تناقض‌گویی دولت درحرف وعمل درباره قیمت جدید نان:

اعلام30درصدی افزایش قیمت نان واعمال 40درصدی

فیلم اعتراض مردم به افزایش قیمت نان

- کشته وزخمی شدن چندکارگرفضای سبزشهرداری پرند

- اعتصاب اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان لوفت هانزا برای روزهای دوشنبه و سه شنبه !

اطلاعیه شماره ۲۵ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

واحد سیده با سپردن  وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی برای ۵ روز به ‌مرخصی آمد

کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده

همانگونه که در اطلاعیه شماره ۲۴ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد به اطلاع رسانده بودیم روز شنبه ۸ آذر مادر زینب کرمیانی( دایه باجه )  مادر واحد سیده فعال کارگری زندانی و از اعضای کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که به علت بیماری در بیمارستان مهاباد بستری شده بود برای همیشه از میان ما رفت.

واحد سیده برای اینکه بتواند در این شرایط  کنار خانواده و بستگان باشد درخواست ‌مرخصی کرده بود که امروز بعد از ظهر مورخ ۱۰ آذر ۱۳۹۳  با ‌مرخصی واحد موافقت شد و واحد برای ۵ روز به ‌مرخصی آمد ، قابل ذکر است که برای این ‌مرخصی ۵ روز قرار وثیقه ۱۰۰ میلیون تومانی صادر شد که تهیه‌ این وثیقه از طرف خانواده و آشنایان با ‌مرخصی واحد موافقت شد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن تسلیت مجدد به واحد سیده و خانواده عزیزش خواستار آزادی تمامی‌ کارگران زندانی  و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

دهم آذر ۱۳۹۳

پیام تسلیت کمیته هماهنگی به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده

به مناسبت درگذشت مادر رفیق واحد سیده

با  تاسف با خبر شدیم که روز شنبه 8 آذرماه 1393 زینب کرمیانی (دایه باجه )، مادر  گرامی واحد سیده عضو دربند کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری و از فعالین کارگری شهر مهاباد، بر اثر بیماری فوت نموده است. ما اعضای کمیته هماهنگی، درگذشت این مادر رنج دیده  را به رفیق عزیز واحد سیده و دیگر بستگان آنان تسلیت می گوئیم.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری - 09/09/1393

مشاور رئیس جمهور از کارگران ساختمانی عذرخواهی کند

یک فعال مستقل کارگری از «اکبر ترکان»، مشاور عالی رئیس جمهور خواست که بخاطر «پول زور» خواندن حق بیمه کارگران ساختمانی از جامعه کارگری عذرخواهی کند.

به گزارش10آذرایلنا،حسین امیدی در این باره گفت: اظهارنظر آقای ترکان نشان می‌دهد که او کمترین اطلاعی از وضعیت معیشت کارگران ساختمانی، ایمنی کارگاه‌های ساختمانی و چرایی رکود بازار مسکن ندارد.

او با رد ادعای مشاور عالی رئیس جمهور که بیمه کارگران ساختمانی را عامل اصلی بیکاری آنان دانسته بود، افزود: سهم کارفرمایی حق بیمه کارگران ساختمانی تنها یک درصد از کل هزینه‌های ساخت و ساز را شامل می‌شود و روشن است که چنین هزینه اندکی نمی‌تواند به رکود بازار مسکن و به تبع بیکاری کارگران ساختمانی منجر شود.

امیدی تصریح کرد: تورم و رکود اقتصادی از عوامل اصلی بیکاری کارگران ساختمانی هستند چراکه به رکود بازار مسکن دامن زده‌اند و از مشاور عالی رئیس جمهور بعید است که از چنین دلایل بی‌پشتوانه‌ای برای اثبات منویاتش استفاده کند.

او با اشاره به مرگ روزانه ۵ کارگر بر اثر حوادث شغلی، گفت: بیش از نیمی از این حوادث برای کارگران ساختمانی رخ می‌دهد و این آمار جدا از کارگرانی است که بر اثر حوادث حین کار به معلولیت دائمی دچار می‌شوند.

این فعال مستقل کارگری در عین حال پرسید: آیا بیمه کارگران ساختمانی که سلامت جسمی‌شان تا این حد در معرض خطر است واجب‌تر از نان شب نیست؟ فرض کنید یک کارگر ساختمانی بر اثر حادثه شغلی آسیب ببیند یا جان خود را از دست بدهد. این بدان معناست که نان آور یک خانواده از کار افتاده است آنهم خانواده‌ای که قطع به یقین از طبقات ضعیف جامعه است.

او در ادامه گفت: بیمه‌ای که در حال حاضر برای کارگران ساختمانی اجرا می‌شود نواقض زیادی دارد اما می‌توان با نواقصش ساخت و به هر حال بودنش از نبودن آن بهتر است.

امیدی در پایان با اشاره به روزمزد بودن کارگران ساختمانی پرسید: کارگران ساختمانی یا کارگران فصلی که زیر پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار ندارند تا در ایام بیکاری از بیمه بیکاری بهره‌مند شوند، معیشت خود و خانواده‌شان را چگونه تامین کنند؟

اعتصاب کارگران معادن البرز شرقی در اعتراض به عدم پرداخت دو ماه حقوقشان

صبح روز دوشنبه بیش از ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی به همراه رانندگان اتوبوس این معادن و رانندگان کامیون زغالکش و پیمانکاران جزئی در اعتراض به عدم پرداخت ۷۰ روزهٔ حقوق و مزایای کارگران این معدن در محل کارشان منطقهٔ طزره، اعتصاب کردند و برای چند ساعت دست از کار کشیدند.

به گزارش10آذرایلنا،یکی از کارگران معادن البرزشرقی از اعتصاب چند ساعتهٔ ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی خبرداد و گفت: صبح روز دوشنبه (دهم آذر ماه(بیش از ۱۴۰۰ کارگر معادن البرز شرقی به همراه رانندگان اتوبوس این معادن و رانندگان کامیون زغالکش و پیمانکاران جزئی در اعتراض به عدم پرداخت ۷۰ روزهٔ حقوق و مزایای کارگران این معدن در محل کارشان منطقهٔ طزره، اعتصاب کردند و برای چند ساعت دست از کار کشیدند.

گفته می‌شود کارفرما دلیل عدم پرداخت معوقات را کمبود منبع مالی عنوان کرده است.

منابع کارگری در خصوص تعویق در پرداخت دستمزد‌ها و بیمه‌های کارگران معدن البرز شرقی به گفته‌اند علاوه بر تعویق ۷۰ روزهٔ حقوق کارگران، حق بیمه ۱۴۰۰ کارگر این واحد معدنی با تاخیر چند ماهه به تامین اجتماعی پرداخت می‌شود و در حال حاضر ۴ ماه است که حق بیمه کارگران معادن البرز شرقی پرداخت نشده است.

وی همچنین در خصوص قول‌های داده شده از سوی مسولین معدن برای پرداخت معوقات گفت: یک سری قول‌هایی از سوی مسولین معدن داده شده اما به این شکل که پیش می‌رود دیگر امیدی به بهبود وضعیت نداریم.

این منبع کارگری در خصوص پیگیری مطالبات کارگران معدن البرز شرقی گفت: در صورتی که کارفرما نسبت به پرداخت حقوق کارگران هرچه سریع‌تر اقدام نکند، این اعتصابات ادامه پیدا خواهد کرد.

یکی از نمایندگان کارگران این معدن عامل بروز مشکلات در این واحد تولیدی را واگذاری آن به شرکت ذوب آهن اصفهان عنوان کرد و گفت: از ۶ ماه پیش که این شرکت زیر نظر فولاد اصفهان رفته هیچ گونه مساعدتی نسبت به رسیدگی به وضعیت کارگران نداشته و کارگران در تامین معیشتشان با مشکل مواجه شده اند.

مطالبات حقوقی ۶۰ کارگر قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت۳۰ ماهه شد

کارگران قدیمی کارخانه آزمایش مرودشت (واقع در استان فارس) که در یک سال اخیر شاهد تعطیلی دو ساله کارخانه و بازگشایی این واحد تولیدی در شهریورماه سال جاری بوده‌‌اند، در سه سال اخیر ۳۰ ماه حقوق نگرفته‌اند.

به گزارش10آذرایلنا،منابع خبری در این واحد تولیدی گزارش دادند کارخانه آزمایش مرودشت که در زمینه تولید لوازم سرمایشی و گرمایشی منزل فعالیت دارد؛ مرداد ماه سال ۹۱ به دلیل افزایش مشکلات مالی و متوقف شدن تولید، تعطیل اعلام شد و از آن تاریخ حدود ۲۰۰ کارگر بیکار شدند.

بر اساس این گزارش، این کارخانه که زیر نظر گروه صنعتی پیام اداره می‌شود اول شهریورماه سال جاری مجددا فعالیت تولیدی خود را از سر گرفت اما همچنان منابع مالی کافی برای پرداخت معوقات حقوقی کارگران قدیمی را ندارد.

براساس این گزارش،بعد از تعطیلی کارخانه که حدودا دو سال طول کشید، ۱۴۰ کارگر این کارخانه با استفاده از تسهیلات بازنشستگی قانون مشاغل سخت و زیان آور بازنشسته شدند و مابقی کارگران  قدیمی که تعدادشان به ۶۰ نفر می‌رسد از بیمه بیکاری استفاده نکردند و در کارخانه باقی ماندند.

معوقات حقوقی کارگران از خردادماه سال ۹۱ آغاز شد و در این بین از محل فروش ضایعات و لوازم غیر قابل استفاده کارخانه بخشی از حقوق کارگران پرداخت شده است.

با شروع به کار مجدد این کارخانه کارفرما به غیر از استخدام  دوباره ۶۰ کارگر قدیمی ۳۰ کارگر جدید جذب کرده است که حقوق آنان به صورت ساعتی محاسبه و پرداخت می‌شود.

هم اکنون مطالبات کارگران قدیمی شاغل در آزمایش به ۳۰ ماه رسیده است و به همین طریق کارگرانی که از مرداد ماه سال ۹۱ به مرور بازنشسته می‌شوند بر اساس سابقه خدمتشان از این کارخانه حقوق طلب دارند.

کارگران بازنشسته علاوه بر معوقات حقوقیشان، حین بازنشستگی نمی توانند سنواتشان را دریافت کنند.آنان برای وصول مطالبات خود به اداره کار شهرستان مرودشت شکایت کردند اما کارخانه پولی برای پرداخت سنوات آنان نداشت و در نهایت  کارگران با استفاده از رای اجرای احکام  اموال کارخانه را توقیف کردند.

در صورت تامین منابع مالی و رفع موانع بازنشستگی، این تعداد کارگر حائز شرایط بازنشستگی تحت قانون مشاغل سخت و زیان آور را دارا می‌شوند.

بنابهمین گزارش،این کارخانه حدود ۱۱ میلیارد به تامین اجتماعی، ۱۱ میلیارد به دارایی و مبالغ هنگفتی به اداره برق و گاز بدهکار است.

گفتنی است کارخانه آزمایش دارای دو شعبه است که کارگران بازنشسته شعبه دیگر این واحد تولیدی در شرق تهران که از سال ۹۱ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌ اند.

پرداخت قسطی «سنوات خدمت» کارگران کارخانه کیان‌تایر ۶۰ ماه طول می‌کشد

حدود ۵۰۰ نفر از کارگران کارخانه «کیان تایر» که از سال ۸۹ به تدریج بازنشسته شده‌اند هنوز موفق به دریافت سنوات پایان خدمت خود نشده‌اند.

به گزارش10آذرایلنا،کارگران بازنشسته این کارخانه گفته‌اند بازنشستگی‌شان با استفاده از قانون مشاغل سخت و زیان آور انجام گرفته است و رقم حق سنوات خدمتشان با توجه به میزان سوابق کاری از ۲۰ تا ۶۰ میلیون تومان متغیر است.

بازنشستگان این کارخانه قدیمی تولید لاستیک در تهران می‌گویند سنوات خدمت حقی است که قانون برای جبران سال‌هایی که کارگران زندگیشان را برای انجام کار صرف کرده‌اند در نظر گرفته است و این حق طبق عرف جامعه کارگری تنها سرمایه آنان برای ادامه زندگی در هنگام بازنشستگی است.

بر اساس این گزارش مطالبات کارگران بازنشسته به بیش از ۱۰ میلیارد تومان رسیده که با افزایش تعداد بازنشستگان در هر ماه این رقم روز به روز بیشتر می‌شود.

بازنشسته دیگری درباره سرانجام مطالبات کارگران بازنشسته کیان تایر گفت: مهم‌ترین عامل معوق ماندن سنوات کارگرانی که به مرور از کارخانه کیان تایر بازنشسته می‌شوند کمبود نقدینگی است به همین دلیل کارفرما مطالبات کارگران بازنشسته را به صورت اقساطی ماهانه مبلغ ۵۰۰ هزار تومان پرداخت می‌کند.

به گفته او، با اقساطی پرداخت شدن سنوات کارگران بازنشسته بیش از ۶۰ ماه زمان نیاز است تا کل سنوات یک کارگر به مرور پرداخت شود.

این کارگر بازنشسته که به نمایندگی از سایر بازنشستگان کیان تایر سخن می‌گفت افزود: هم اکنون در آمد حاصل از فروش محصولات این کارخانه صرف هزینه‌های جاری کارخانه و پرداخت حقوق حدود هزار نفر از کارگران شاغل می‌شود.

کارگران بازنشسته کیان تایر می‌گویند کارفرما برای جبران مشکلات مالی این واحد تولیدی نیاز به دریافت تسهیلات بانکی دارد اما وامهایی که به این کارخانه پیشنهاد می‌شود با بهره‌های بانکی بالاست و کارفرما می‌گوید توان بازپرداخت بهره این وام‌ها را ندارد.

تناقض‌گویی دولت درحرف وعمل درباره قیمت جدید نان:

اعلام30درصدی افزایش قیمت نان واعمال 40درصدی

فیلم اعتراض مردم به افزایش قیمت نان

در حالی که مسئولان میزان افزایش قیمت نان را ۳۰ تا ۳۵ درصد اعلام می‌کنند، قیمت‌های اعلام‌شده از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان تهران نشان می‌دهد آنچه در عمل اتفاق افتاده، افزایش حدود ۴۰ درصدی قیمت نان است. 

به گزارش 10آذرفارس، در حالی که مسئولان صحبت از افزایش حداکثر 30 درصدی قیمت نان می‌کنند، اما نرخهای اعلامی سازمان صنعت و معدن و تجارت استان تهران با یک مقایسه سر انگشتی قیمت‌های جدید نشان می‌دهد که قیمت نان 40 درصد افزایش یافته نه 30 درصد!

پیش از این، قیمت هر قرص نان لواش 160 تومان بود که اکنون 225 تومان اعلام شده است.

نان بربری از 500 تومان به 700 تومان، نان تافتون از 300 تومان به 425 تومان و نان سنگک از 600 تومان به 800 تومان رسیده است.

هفته گذشته نیز رئیس اتحادیه نانوایان به خبرگزاری فارس گفته بود که به دلیل تورم سالانه و افزایش نیافتن نرخ نان در دو سال اخیر پیشنهاد افزایش 40 درصدی نان را داده‌ایم؛ نکته ای که امروز با اعلام قیمت ها تایید شد.

شب گذشته محمدباقر نوبخت معاون رئیس جمهور اعلام کرد که قیمت نان حداکثر 30 درصد افزایش یافته است.

در همین حال نعمت‌الله ترکی معاون برنامه‌ریزی استاندار تهران نیز گفت که میزان افزایش به طور میانگین 30 تا 35 درصد است و ممکن است در برخی موارد کمتر یا بیشتر باشد.

لینک فیلم:

http://www.farsnews.com/MediaDisplay.aspx?nn=13930910000170

کشته وزخمی شدن چندکارگرفضای سبزشهرداری پرند

برخورد سواری پراید با کارگران شهرداری در پرند یک کشته و چند مصدوم برجای گذاشت .

به گزارش10آذرنسیم آنلاین،در این سانحه راننده پراید با از دست دادن کنترل خودرو، با کارگران فضای سبز شهرداری برخورد کرد که در اثر آن یکی از کارگران کشته و دست‌کم دو نفر مصدوم شدند

اعتصاب اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان لوفت هانزا برای روزهای دوشنبه و سه شنبه! 

اتحادیه خلبانان لوفت هانزا در تداوم پیگیری مطالبات صنفی  اعضا خود، خلبانان هواپیماهای برد کوتاه و متوسط  را فراخواند از روز دوشنبه 01.12.2.014 ساعت 12 تا روز سه شنبه 02.12.2014 تا ساعت 24 و همچنین خلبان های مسافت دور از روز سه شنبه ساعت 3 صبح تا ساعت 24 دست به اعتصاب بزنند.

علاوه بر آنها از روز سه شنبه 2 دسامبر  از ساعت 3 تا 24 خلبانان بخش ترابری نیز دعوت به اعتصاب شدند.

بنا بگفته اتحادیه آنان برای مذاکره و پیدا کردن نکات مشترک جهت حل موارد مورد اختلاف آماده مصالحه بودند اما مقامات کنسرن برخورد سازنده ای با طرح مطالباتیشان از خود نشان نداده اند.

کارفرما بطور یکجانبه تصمیم به نادیده گرفتن خواست مطالبلتی خلبانان گرفت که این بدعت تازه ای دربرخورد با مسایل صنفی است.

بدین دلیل اتحادیه مجبور شد با حربه اعتصاب از منافع صنفی خود دفاع کند.

اتحادیه خلبانان و کمک خلبانان لوفت هانزا با ابراز تاسف از مشکلاتی که برای مسافران و مشتریان لوفت هانزا پیش می آید از مقامات کنسرن میخواهد به سیاست بایکوت پایان داده و مانند اتحادیه به سهم خود برای پاسخگویی وارد عمل شود.

دهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com

 

اخباروگزارشات کارگری11آذر1393

- ضرب و شتم شدید بهنام ابراهیم زاده از سوی ماموران امنیتی هنگام انتقال به دادگاه

- پیش بسوی اعتراضات سراسری به گرانی و تورم و حداقل مزد

- آزادی منیژه صادقی و ادامه بازداشت فردین میرکی

- تبریک به مناسبت آزادی منیژه صادقی

- تجمع کارگران کارخانه ی آجر شیل سنندج در مقابل استانداری کردستان

- تبعید به دلیل تجمع اعتراضی درمقابل مجلس!

- افزایش17 درصدی حقوق کارگران وکارمندان در سال94!!!

- کسری درآمد امسال کارگران چقدر است؟

- دومین تجمع اعتراضی کارگران اخراجی راک سرامیک در اداره کار شهرضا

- اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ تخت مینودشت در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق

- اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه آلومینای جاجم برای افزایش دستمزد!

- تجمع اعتراضی بازنشستگان رستم‌کلایی مقابل فرمانداری بهشهر

- اخراج۳۲۰ کارگر کارخانه ایران سوئیچ طی ۳ سال گذشته – اخراج درکمین کارگران باقیمانده!

- پیامدهای گرانی نان برای اقشار آسیب پذیر

- حمله مرگبار گروه اسلامگرای الشباب به کارگران معدنی در مرز میان کنیا و سومالی

اطلاعیه شماره ۳۲ کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده

ضرب و شتم شدید بهنام ابراهیم زاده از سوی ماموران امنیتی هنگام انتقال به دادگاه

کارگران ، تشکل‌های کارگری ، انسان‌های شریف و آزاده

همانگونه که مطلع هستید بهنام ابراهیم زاده فعال کارگری عضو کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های کارگری و عضو جمعیت دفاع از کودکان کار و خیابان بیش از ۴ سال است که در زندان مشغول گذراندن حکم ضدّ کارگری است که برایش صادر شده بود.

در حمله به بند ۳۵۰ زندان اوین در ۲۸ اردیبهشت ماه سال جاری و ضرب و شتم شدید زندانیان سیاسی این بند بهنام هم یکی‌ از زندانیانی بود که به شدت مورد ضرب و شتم قرار گرفت و بعد از آن چند ماهی‌ را در سلول‌های انفرادی بند ۲۰۹ همین زندان گذارند و متعاقب آن به زندان رجایی شهر تبعید شد.

امروز دو شنبه ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۳ یک بار دیگر مسئولان امنیتی زندان رجایی شهر به بهنام اطلاع دادند که باید برای محاکمه‌ مجدد به دادگاه انقلاب تهران منتقل شود ، قبل از بردن بهنام به دادگاه انقلاب ماموران زندان رجایی شهر بهنام را وادار میکنند که برای بازرسی بدنی تمامی‌ لباس‌های خود را درآورده و لخت شود که بهنام با این خواسته مخالفت می‌کند و علیرغم  مقاومت شدید بهنام ماموران زندان بهنام را مورد ضرب و شتم شدید قرار میدهند و با بی‌ احترامی تمام او را لخت میکنند که به خاطر این ضرب و شتم شدید تمام سر و دست بهنام آغشته به خون  میشود و ماموران زندان با مشاهده وضعیت بهنام از انتقال بهنام به دادگاه صرفنظر کرده و او را به زندان بازمیگردانند.

کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده ضمن محکومیت شدید این حرکت ضدّ انسانی‌ از سوی ماموران زندان رجایی شهر خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.

دهم آذر ماه ۱۳۹۳

شماره تلفن سخنگوی کمیته دفاع از بهنام ابراهیم زاده آقای محمود صالحی ٠٩٣۵٧٣۵٣۴١٢

k.d.behnam.ebrahimzadeh@gmail.com

komitehbehnam1.blogfa.com

پیش بسوی اعتراضات سراسری به گرانی و تورم و حداقل مزد

بیانیه اتحادیه آزاد کارگران ایران پیرامون افزایش قیمت نان - سند افزایش قیمت نان در تهران

مطابق معمول سیاست فریبکاری حاکم بر کشور که سالهاست ادامه دارد قیمت نان بار دیگر و طبق روال همان سیاست سر به فلک کشید و قوت لایموت ما کارگران ایران بنا بر اخبار منتشره در برخی شهرها تا صدرصد و بنا بر مستندات موجود در شهر تهران بیش از 40 درصد افزایش پیدا کرد. این در حالی است که نوبخت شامگاه روز یکشنبه هفته جاری اعلام کرد قیمت نان در استانهای مختلف کشور تا 30 درصد افزایش پیدا خواهد کرد. افزایش قیمت نان و دروغگوئی در این مورد به ما کارگران و مردم ایران هر دو به یک اندازه موجب خشم و انزجار ماست. نان پر مصرف ترین قوت لایموت میلیونها خانواده کارگری است و افزایش قیمت آن معنائی جز غارت و چپاول از سفره های خالی ما کارگران توسط دولت تدبیر و امید ندارد.

کارگران و همکاران در سراسر کشور

افزایش قیمت نان و سیر صعودی خزنده و ناگفته سایر هزینه های اولیه زندگی در حالی ادامه دارد که مرتبا دروغهای شاخداری در مورد درصد پایین تورم به جامعه پمپاژ میشود تا امسال نیز همچون سالهای پیش با  اعلام یک نرخ تورم کذائی انقباض دستمزدها را ادامه دهند. هم اینک با افزایش متوسط قیمت نان به میزان بیش از پنجاه درصد در سطح کشور هزینه ماهیانه زندگی ما کارگران نزدیک به پنجاه هزار تومان افزایش پیدا کرد. از سوی دیگر، علاوه بر افزایش قیمت حاملهای انرژی در اول امسال، افزایش قیمت آب و برق و گاز و بنزین نیز در راه است و بی تردید با نزدیک شدن به ماههای پایانی سال ما با نرخ تورم بسیار بالائی بر خلاف ادعاهای دروغین دولت مواجه خواهیم شد.

چنین وضعیت مشقت بار و دورنمای سیاهی ایجاب میکند تا ما کارگران بیش از پیش دست در دست هم بگذاریم و با سازماندهی اعتراضات قدرتمند سراسری به مقابله با تهاجم به زندگی و معیشت مان بر خیزیم. ما در سه سال گذشته با کمپین طومار اعتراضی دست به تلاشی متحدانه برای افزایش حداقل مزد بر اساس ماده 41 قانون کار زدیم و اول ماه مه امسال (11 اردیبهشت روزجهانی کارگر)  این مبارزه منجر به یورش نیروهای امنیتی به منازل هماهنگ کنندگان این طومار در تهران و دستگیری و پرونده سازی برای دو نفر از آنان شد. اما و بدون تردید هیچ عمل سرکوبگرانه ای ما کارگران را وادار به تمکین به وضعیت مصیبت بار موجود نخواهد کرد. اینرا ما کارگران با طومار اعتراضی و ایستادگی مان و مبارزات بی وقفه خود از معدن چادرملو تا سیمان لوشان و پتروشیمی های ماهشهر و پروفیل ساوه و نورد لوله صفا تا کارگران پلی اکریل و معدن بافق و دهها مرکز دیگر در طول همین هفت ماه گذشته نشان دادیم و اینک میتوانیم و می باید در صفی متحد دست به اعتراضی سراسری علیه گرانی و برای افزایش حداقل مزد بزنیم.  

پیش به سوی اعتراضات سراسری به گرانی و تورم و حداقل مزد

اتحادیه آزاد کارگران ایران – 11 آذر ماه 1393

قیمت انواع نان قبل از گران شدن: سنگگ   600 توان – بربری 500 تومان – تافتون 300 تومان – لواش 160 تومان

قیمت انواع نان پس از گران شدن طبق بر چسب روی درب نانوائی ها در تهران

http://www.etehadeh.com/scripts/tinymce/uploaded/images/ordibeheshte%2093/nan.jpg

 

اطلاعیه شماره ۲۶ کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

 

 

آزادی منیژه صادقی و ادامه بازداشت فردین میرکی

کارگران ، تشکل‌های کارگری و مردم آزاده

منیژه صادقی فعال کارگری ،مدافع حقوق  زنان و کودکان که روز چهار شنبه ۵ آذر ماه ۱۳۹۳ با یورش ماموران لباس شخصی‌  اداره اطلاعات شهر سنندج در منزلش بازداشت شده بود امروز بعد از ظهر ۱۰ آذر ماه ۱۳۹۳ با سپردن وثیقه ۴۰ میلیون تومانی از زندان اداره اطلاعات سنندج آزاد شد.

 قابل ذکر است فردین میرکی فعال کارگری عضو کمیته هماهنگی‌ برای کمک به ایجاد تشکل‌های کارگری که در روز شنبه اول آذر ماه در شهر سنندج دستگیر  شده بود همچنان در بازداشت به سر میبرد.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد ضمن عرض تبریک به مناسبت آزادی منیژه صادقی خواستار آزادی بدون قید و شرط تمامی‌ کارگران زندانی و زندانیان سیاسی است.

کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد

شماره تماس با سخنگوی کمیته دفاع از فعالین کارگری مهاباد، کوروش بخشنده:

09379960747

komitedefaa@gmail.com

http://komitedemahabad.blogfa.com/

دهم آذر ۱۳۹۳

تبریک به مناسبت آزادی منیژه صادقی

منیژه صادقی فعال کارگری وفعال زنان و کودکان که روز چهارشنبه پنجم آذرماه به دنبال یورش مامورین لباس شخصی به منزل ایشان، دستگیر و به مکان نامعلومی انتقال داده شده بود صبح روز دوشنبه دهم آذر ماه 93  با قرار وثیقه 40 میلیون تومانی از زندان آزاد شد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری ضمن تبریک آزادی این عزیز به خانواده، دوستان و همه کارگران و فعالین کارگری، خواهان آزادی بی قید و شرط کلیه کارگران زندانی و فعالین در بند می باشد.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

10 آذر 1393

تجمع کارگران کارخانه ی آجر شیل سنندج در مقابل استانداری کردستان

 

 

 

 

طبق گزارش رسیده، روز سه شنبه 11/9/93 تعداد 18 نفر از کارگران اخراجی کارخانه ی آجر شیل سنندج که سه سال پیش از کار اخراج شده بودند، جهت کسب مطالبات خود، در مقابل استانداری کردستان تجمع نموده و اعتراض خود را نسبت به تمامی قوانین و سیاست های کارگرستیزانه ی دولت و ارگان های سرمایه سالار آن اعلام نمودند و خواستار  پرداخت حقوق پایمال شده ی خویش از استانداری کردستان شدند.

شایان ذکر است که کارگران مذکور پس از گذشت سه سال از اخراج و اعتراضات و تجمعات متعدد در مقابل ارگان های دولتی، هنوز مطالبات خود را که شامل چهارده سال سنوات و 6 ماه حقوق می باشد را به دلیل اعمال نفوذ کارفرما در ارگان های ذی نفوذ دریافت ننموده و با توجه به رأی و حکم دادگاه که به نفع کارگران نیز صادر شده، کماکان با جواب های سربالای کارفرما که خودِ استانداری کردستان می باشد مواجه می باشند.

کمیته هماهنگی برای کمک به ایجاد تشکل های کارگری

11/9/93

تبعید به دلیل تجمع اعتراضی درمقابل مجلس!

عضو شورایعالی نظام پرستاری و سوپر وایزر بیمارستان امام به اتهام برگزاری تجمع اعتراض آمیز پرستاران کشور مقابل مجلس شورای اسلامی در آبان ماه سالجاری به تبعید به اسلام شهر محکوم شد.

به گزارش 11آذر اکونیوز ، محمد شریفی مقدم در واکنش به این حکم عنوان کرد: این گونه برخوردها نه تنها انگیزه بنده را کم نخواهد کرد بلکه عزم و انگیزه ام را نسبت به قبل دوصد چندان نموده و از هیچ کوششی در راه احقاق حقوق از دست رفته پرستاری دریغ نخواهم کرد.

وی افزود: در مسیر بیداری پرستاری باید هزینه داد و این افتخاری است که نصیب بنده شده است.

ولی خیلی خوشحالم که دیگر پرستاری متکی به شریفی مقدم و امثال او نیست و راه خود را پیدا کرده و تا رسیدن به هدف غایی که همان جایگاه واقعی پرستاری است، این نهضت ادامه خواهد داشت.

افزایش17 درصدی حقوق کارگران وکارمندان در سال94!!!

غلامرضا کاتب نماینده گرمسار و سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اعلام کرد دولت در لایحه بودجه سال 1394 کل‌کشور قیمت هر بشکه نفت‌خام را 70 دلار در نظر گرفت.

کاتب همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه حقوق کارکنان در سال آینده چقدر افزایش خواهد یافت؟ توضیح داد: دولت افزایش حقوق کارمندان در سال آینده را حدود 17 درصد در نظر گرفته است.

وی درباره افزایش حقوق کارگران نیز گفت: طبیعتاً تفاوتی بین افزایش حقوق کارمندان و کارگران وجود ندارد و افزایش حقوق هر 2 به یک میزان خواهد بود.

منبع: عصر بانک-11آذر

کسری درآمد امسال کارگران چقدر است؟

در جدیدترین آمار ارائه شده از سوی رئیس مرکز آمار ایران، هزینه یک خانوار شهری در بهار امسال به یک میلیون و ۸۲۲ هزارتومان در ماه رسید که در اینصورت میزان سالیانه آن به ۲۱ میلیون و ۸۶۴ هزارتومان خواهد رسید. این میزان نسبت به هزینه سالیانه خانوار در سال گذشته، یک میلیون و ۲۶۶ هزارتومان افزایش نشان می دهد.

همچنین مجموع سالیانه حداقل دستمزد ۶۰۹ هزارتومانی امسال کارگران و مشمولان قانون کار ۷ میلیون و ۳۰۸ هزارتومان است که نسبت به هزینه ۲۱ میلیون و ۸۶۴ هزارتومانی ۱۴ میلیون و ۵۶۶ هزارتومان کسری نشان می هد.

مرجع:مهر- 11آذر

دومین تجمع اعتراضی کارگران اخراجی راک سرامیک در اداره کار شهرضا

صبح روز10آذر کارگران اخراجی راک سرامیک در محل اداره تعاون, کار و رفاه اجتماعی شهرضا برای دومین بار تجمع کرده و خواستار رسیدگی به مطالبات خود شدند. عمده مطالبات کارگران بازگشت به کار وپرداخت حقوق آبان ماه است.

کارخانه راک سرامیک واقع در شهرک صنعتی رازی شهرضا با سرمایه گذاری مشترک داخلی و خارجی در زمینه تولید انواع کاشی و سرامیک ساختمانی اول آذرماه اقدام به اخراج ۳۰۰ نفر از کارگران خود کرده است.

در تاریخ یکم آذرماه کارگران اخراجی کارخانه راک سرامیک در محل اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرضا تجمع کردند تا به مطالبات خود در خصوص اخراج شان رسیدگی شود که پس از جضور رئیس اداره کار شهرضا در بین تجمع کنندگان مقرر شد تا تاریخ ۱۰ آذرماه به درخواست های آنها رسیدگی شود.

به گزارش10آذرشهرضانیوز، رئیس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی شهرضابدنبال دومین تجمع اعتراضی کارگران گفت: با توجه به یک سری پارامترها مقرر شد تا در روز پنج شنبه جلسه ای برگزار و در خصوص مطالبات کارگران اعم از حقوق آبان ماه و برگشت دوباره به کارشان بررسی شود.در این خصوص هیئت تشخیص بررسی های لازم را انجام و با توجه به عدم تعطیلی کارگاه و امکان ادامه فعالیت کارگران رای خود را صادر می کند که در روز شنبه هفته آینده رای به کارگران و مدیریت کارخانه اعلام می شود.

بنابهمین گزارش، کارگران برای پی گیری مطالبات خود و برگشت مجدد برسر کار روز شنبه در کارخانه راک سرامیک جمع می شوند.

اعتصاب کارگران معدن زغال سنگ تخت مینودشت در اعتراض به پرداخت نشدن دو ماه حقوق

منابع خبری در معادن زغال سنگ البرز شرقی از اعتصاب حدود 300 نفر از کارگران شاغل در معدن تخت (واقع در شهرستان مینودشت) از زیر مجموعه‌های این واحد معدنی خبر دادند.

به گزارش 11آذرایلنا، حدود 300 کارگر این معدن که در دل جنگلهای شهرستان مینو دشت مشغول استخراج زغال سنگ اند بیش از دو ماه است که حقوقشان همچون سایر 1400 کارگر معادن البرز شرقی به تاخیر افتاده است و به همین دلیل امروز دست از کار کشیدند.

حق بیمه این کارگران نیز در چهار ماه گذشته به سازمان تامین اجتماعی پرداخت نشده است.

شرکت معادن زغال سنگ البرز شرقی از سه واحد مجزای استخراج بنام معدن «طرزه» با حدود 800 کارگر، معدن «تخت» مینودشت با حدود 300 کارگر و معدن «رامیان» با حدود 50  کارگر تشکیل شده است.

روز گذشته از اعتصاب کارگران معدن طرزه با مطالبات مشابه کارگران معدن تخت خبر داده شد.

کارگران معدن تخت مینودشت که از وضعیت بیمه تکمیلی‌شان نیز ناراضی‌اند، در تشریح دلایل اعتراض‌شان گفته‌اند: پیش از واگذاری معادن البرز شرقی به ذوب آهن اصفهان بیمه تکمیلی پارسیان بودیم و کارگران از خدمات این شرکت بیمه‌گر راضی بودند. اما بعد از واگذاری معدن بیمه تکمیلی کارگران نیز به بیمه البرز منتقل شد.

کارگران می‌گویند خدمات پرداخت هزینه‌های درمان این شرکت بیمه گر طوری است که کارگران باید حین مراجعه به بخشهای درمانی طرف قرارداد، پول نقد هم بپردازند که با توجه به تاخیرهای مکرر در پرداخت حقوق این در توان مالی کارگران نیست.

اعتراضات دامنه دارکارگران کارخانه آلومینای جاجم برای افزایش دستمزد!

2200 کارگر قراردادی کارخانه آلومینای جاجم واقع در استان خراسان شمالی ،برای افزایش دستمزد،همه روزه طی 2هفته گذشته(27آبان تا11آذر) دست به راهپیمایی اعتراضی میزنند ودرادامه اعتراضاتشان ازروزهشتم آذر خوردن غذای کارخانه را نیز تحریم کرده‌اند.

به گزارش11آذرایلنا، کارگران این کارخانه از صبح روز 27 آبان ماه تا امروز (11 آذر) در واکنش به بی‌توجه‌ای کارفرمای نسبت به درخواست‌شان برای بازنگری در محاسبه حقوق و سایر مزایای قانونی، اتوبوس‌های سرویس کارخانه را در میانه راه متوقف کرده و بخشی از مسیر رسیدن به سالن‌های تولید (مسافت یک کیلومتری) را دسته جمعی پیاده‌روی می‌کنند.

بر اساس گزارش کارگران، این اعتراض از روز هشتم آذرماه وارد فاز تازه‌ای شده است و کارگران علاوه بر پیاده‌روی جمعی، خوردن غذای کارخانه را نیز تحریم کرده‌اند.

یکی از کارگران کارخانه آلومینای جاجم استفاده از این شیوه اعتراضی را مرحله نخست واکنش کارگران عنوان کرد و با تاکید براهداف این اعتراض جهت دست یابی به مطالباتشان گفت: در صورت ادامه بی‌توجهی به خواسته‌های حداقلی کارگران، ناچار می‌شویم با استفاده از ماده 142 قانون کار تولید را متوقف کنیم.

او تعداد کارگران شاغل در کارخانه را حدود 2200 نفر اعلام کرد و گفت: در آمد برخی از کارگران نزدیک به حداقل‌ حقوق است و دریافتی آنان کفاف معاش زندگی‌شان را نمی‌دهد.

به گفته وی، کارگران متخصص و فنی این کارخانه ماهانه با 120 ساعت اضافه کاری مبلغی حدود یک میلیون و 400 هزار تومان دریافت می کنند که این رقم با کسر اضافه کاری حدود 700 تا 750 هزار تومان می‌شود.

او گفت: کارخانه آلومینای جاجم یکی از معتبرترین واحدهای تولید پودر آلومینا به عنوان ماده اولیه تولید آلومینیم است که این مواد را به کارخانه‌های تولید کننده آلومینیوم صادر می کند. اما آنچه قابل تامل است مقایسه دریافتی کارگران فنی این کارخانه تولید مواد اولیه با کارگران ساده تولید کننده آلومینیوم است.

بنا به گفته این کارگر آلومینای جاجم، دریافتی کارگران ساده کارخانه‌های خریدار محصولات آنان حدود 3 میلیون تومان است.

این کارگر تصریح کرد: شاید مقایسه کردن دریافتی کارگران دو واحد غیر منطقی به نظر بیاید اما سئوال کارگران این است که چرا باید کارگران آلومینای جم که شبانه روزی ساعات عمر خود را برای تولید و رساندن سود بیشتر به کارفرما صرف می‌کنند از حداقلها محروم باشند.

او تاکید کرد: ما حق خودمان را از تولید می خواهیم و اعتراضمان قانونی است.

این کارگر در ادامه ، به جزئیات مطالبات کارگران اشاره کرد و گفت: طرح طبقه بندی مشاغل در این کارخانه به درستی اجرا نمی‌شود. حقوق کارگران این کارخانه ظاهرا بر اساس طرح طبقه بندی مشاغل پرداخت می‌شود اما این حقوق با توجه به تورمی که در سال‌های گذشته دامن گیر کشور و به تبع صنعت بوده است کفاف هزینه‌های زندگی ما را نمی‌دهد.

او افزود: بسیاری از کارگران در پایان هر ماه به دنبال مساعده برای تامین هزینه‌های زندگی‌‌شان هستند چرا که سطح حقوق آنها به میزانی نیست که حداقل‌های یک خانواده 4 نفری را پوشش دهد.

این کارگر کارخانه آلومینای جاجم همچنین در توصیف شرایط کار در این واحد تولیدی گفت: این کارخانه در پنج كیلومتری حریم شهر جاجم قرار دارد و سنگ معدنی بوكیست (كه از معدن بوكسیت جاجم واقع در 2 كیلومتری كارخانه استخراج می‌شود) را به پودر آلومینا تبدیل می‌كند.

به گفته وی، آلودگی های ناشی از اشعه و شدت تولید گرد و غبار باعث شده کارگران در معرض انواع بیماریها قرار داشته باشند.

او در پایان گفت: مسئولان نهادهای دولتی همانند فرمانداری و اداره کار شهرستان جاجم توانایی لازم را برای حمایت از کارگران این واحد تولیدی ندارند. این مسئولان به طور دائم وعده پی گیری مطالبات کارگران این کارخانه را می دهند اما بعد ازگذشت 14 روز از شروع اعتراضات هنوز هیچ اتفاق خاصی نیافتاده است.

تجمع اعتراضی بازنشستگان رستم‌کلایی مقابل فرمانداری بهشهر

بازنشستگان شهر رستمکلا نسبت به بسته شدن دفتر کانون بازنشستگان در شهر خود به بهانه اعتراض در مقابل فرمانداری بهشهر تجمع کردند.

به گزارش 11آذربلاغ ، تعدادی از اعضای کانون بازنشستگان شهر رستمکلا مقابل فرمانداری بهشهر تجمع و نسبت به بسته شدن دفتر کانون بازنشستگان در شهر خود اعتراض کردند.

این کانون مسائل مربوط به بازنشستگان رستم‌کلا از جمله دفترچه های بیمه و ... را پیگیری می کرد اما از ادامه فعالیت این دفتر جلوگیری شد و علت آن هم وجود دفتر کانون بازنشستگان در شهرستان بهشهر بود.

یکی از بازنشستگان معترض به این اتفاق ، گفت: همه اعضای این کانون سن بالایی دارند و تردد به بهشهر برای ما سخت است و نمی توانیم برای پیگیری کارهای خود مدام به بهشهر رفت و آمد کنیم.

برپایه این گزارش، محمدتقی نورزاد «فرماندار بهشهر» نیز جلسه‌ای را به منظور بررسی این مشکل با اعضای کانون بازنشستگان رستم‌کلا در سالن اجتماعات ساختمان فرمانداری برگزار کرد تا با هم‌فکری این اعضا بتوانند هر چه سریع‌تر این مشکل را برطرف کنند.

 اخراج۳۲۰ کارگر کارخانه ایران سوئیچ طی ۳ سال گذشته – اخراج درکمین کارگران باقیمانده!

کارگران کارخانه ایران سوئیچ از کاهش امنیت شغلی‌شان به سبب کاهش تولید به حداقل ظرفیت ممکن خبر می‌دهند.

به گزارش11آذرایلنا،منابع کارگری در کارخانه ایران سوئیچ گزارش دادند این واحد تولیدی پیش از سال ۹۰ حدود ۳۷۰ کارگر داشت که این تعداد به مرور تا پایان سال ۹۱ به حدود ۲۰۰ نفر تقلیل یافتند.

بنا بر این گزارش، مدیران کارخانه ایران سوئیچ در سال ۹۲ حدود ۱۵۰ کارگر قراردادی این واحد را یکجا اخراج کردند و امروز کارگران قراردادی این کارخانه ۳۵ نفر و کارگران رسمی ۱۵ نفرند که کارگران موقت نیز نگران از دست دادن شغل‌شان هستند.

کارگران ایران سوئیچ می‌گویند این واحد تولیدی اکنون در آستانه تعطیلی است به همین دلیل حقوق کارگران این کارخانه هر ماهه با تاخیر یکماهه طی دو قسط پرداخت می‌شود بطوری که کارگران ۵۰ درصد حقوق خود را در ماه بعد دریافت می‌کنند.

وی اظهار داشت: حقوق هر ماهه کارگران بر اساس پایه حقوق به حساب کارگران واریز می‌شود اما آنچه کارگران را ترغیب به همکاری با این واحد تولیدی می‌کرد دریافت مزایای جانبی بود که آنهم از یکسال قبل به طور کامل قطع شده است.

یکی از کارگران ایران سوئیچ درباره مطالبات کارگران بازنشسته این کارخانه گفت: کارگرانی که در این کارخانه بازنشسته می‌شوند برای دریافت سنوات خود نیز با مشکل مواجه‌اند.

اوگفت: سنوات پایان خدمت کارگران بازنشسته این کارخانه به صورت اقساطی با دو فقره چک ۶ و ۱۲ ماهه در صورت موجود بودن پول در حساب پرداخت می‌شود.

به گفته وی، کارگری که ۲۷ سال در این کارخانه کار کرده‌اند به دلیل آنکه در طول خدمت‌شان حداقل حقوق را دریافت می‌کرده‌اند سنوات پایان خدمتشان تنها حدود ۲۰ میلیون تومان می‌شود.

او در خاتمه اضافه کرد: پیش بینی می‌شود در صورت عدم پی گیری مشکلات کارخانه به زودی شاهد تعطیلی کامل کارخانه ایران سویچ باشیم.

پیامدهای گرانی نان برای اقشار آسیب پذیر

علی رغم نظر معاون رئیس جمهور در مورد گرانی قیمت نان تا حداکثر ۳۰ درصد، منابع خبری گزارش می‌دهند که طی روز اول اجرای این طرح، در بسیاری از مناطق نانوایان تا میزان ۶۰ درصد نیز به قیمت نان افزوده‌اند و گزارش‌های میدانی در این زمینه از نارضایتی مردم نسبت به فقدان نظارت‌های لازم بر قیمت و کیفیت نان حکایت می‌کنند.

گران شدن نان به معنای افزایش هزینه اقلام خوراکی خانوار‌ها است.نسبت هزینه‌های غیرخوراکی تقسیم بر هزینه‌های خوراکی یکی از شاخص‌های رفاهی است و هر چه این نسبت بیشتر باشد یعنی خانوار‌ها هزینه بیشتری را صرف مایحتاج غیرخوراکی خود می‌کنند و از رفاه بالاتری برخودار هستند.

وقتی نان گران می‌شود یعنی مخرج کسر (هزینه خوراکی) زیاد شده و کل کسر عدد کمتری را نشان می‌دهد. در نتیجه و یکی از شاخص‌های رفاهی جامعه سیر نزولی طی می‌کند.

از سوی دیگر گران شدن نان باعث ایجاد یک اثر روانی و تورم زا در جامعه می‌شود. به عبارت دیگر آن دسته از صاحبان کسب و کار که قادر به گران کردن محصولات و خدمات خود هستند، برای جبران افزایش هزینه‌های خود از محل گران‌تر شدن نان، اقدام به گران کردن محصولات خود می‌کنند و این امر تورم مضاعفی را ایجاد می‌کند.

 فریبرز رئیس دانا گفت: (افزایش قیمت نان دارای ضریب اثر بخشی روانی بالائی است.

به اعتقاد این اقتصاددان، این ضریب معمولا باید روی دستمزد‌ها باشد اما چون دستمزد‌ها در ایران چسبندگی فشاری- سرکوبی دارند این اثر خود را در قیمت کالاهای خرد و روزمره، مانند کرایه حمل و نقل شهری، هزینه خدمات خصوصی و تعمیرات، و از همه مهم‌تر سودهای تجاری عمده فروشی و خرده فروشی و قیمت ارزاق مورد مصرف مردم عادی منعکس می‌کند. وی معتقد است با گرانی نان در ایران دور تازه‌ای از تورمی شکل می‌گیرد و بازنده نهائی آن کارگران، بیکاران و اقشار آسیب پذیر هستند. )

اقشار مزد بگیر قادر به افزایش دادن حقوق خود نیستند و بیش از پیش با مشکلات معیشتی روبرو خواهند شد. بنابراین افزایش قیمت نان نه تنها به طور مستقیم هزینه معیشتی خانوار را افزایش می‌دهد، بلکه به صورت غیر مستقیم نیز موجب آثار تورمی و گرانی سایر کالا‌ها و خدمات خواهد شد.اما همانگونه که هزینه اقلام خوراکی خانوار افزایش می‌یابد ممکن است یک تغییر در الگوی مصرف خوراکی خانوار‌ها نیز ایجاد شود و آن‌ها هزینه بیشتری را صرف تهیه نان کنند و از هزینه در اقلام خوراکی دیگر مانند میوه و لبنیات و پروتئین‌های گوشتی بکاهند که این مسئله نیز در بلند مدت رفاه خانوار و سلامتی آن‌ها را با تهدید روبرو می‌کند.

به گزارش جدید‌ترین آمار بانک مرکزی، آرد، رشته، نان، غلات و فراورده‌های آن ۲۱/۳ درصد از کل هزینه‌های خوراکی یک خانوار شهری را تشکیل می‌دهد. ترکیب هزینه‌های خوراکی و دخانیاتی یک خانوارشهری در سال ۱۳۹۲ در نمودار زیر نشان داده شده است.

همچنین همین آمار نشان می‌دهد میزان مصرف نان در میان خانوارهای ایرانی به دلیل افزایش قیمت، کاهش یافته است. بر این اساس طی ۴ سال گذشته ۱۲ درصد از مصرف نان مردم کاسته شده است و طی ۲۲ سال گذشته نیز میزان مصرف نان ۵۰ درصد کاهش داشته است.

http://tamin24.ir/files/fa/news/1393/9/11/3611_801.jpg

گوشه هایی ازیک گزارش تامین24بتاریخ11آذربقلم خسرو صادقی بروجنی

حمله مرگبار گروه اسلامگرای الشباب به کارگران معدنی در مرز میان کنیا و سومالی

شبه نظامیان مسلح وابسته به گروه اسلامگرای الشباب مسئولیت حمله به معدنی در مرز میان کنیا و سومالی را به عهده گرفتند.

به گزارش2دسامبریورونیوز،این حمله که شامگاه گذشته و به معدنی واقع در ۱۵ کیلومتری شهر ماندرا در نزدیکی مرز کنیا و سومالی و در محلی رخ داد مرگ ۳۶ کارگر را در پی داشت.

اکثر حملات این گروه اسلامگرا به مناطقی در شمال شرق کنیا صورت می گیرد که اغلب ساکنان آن غیر مسلمانان هستند.

این گروه هفته گذشته نیز پس از حمله به اتوبوسی که سرنشینان آن غیر مسلمان بودند، ۲۸ تن از آنها را به گلوله بستند.

الشباب پس از این حمله گفته بود که این اقدام را به تلافی تفتیش مساجد مسلمانان توسط پلیس انجام داده است.

یازدهم آذرماه1393

akhbarkargari2468@gmail.com